وانت بارهای طرح رايگان آن هم دریزد ؟!


یزدفردا :محسن اختیاری :محتملا همگي ما در گوشه و كنار شهر شاهد توقف وانتهايي بوده ايم كه پلاكارد بزرگي نصب كرده اند كه بر روي آن نوشته شده " طرح رايگان " !!!

بدون ترديد كسانيكه براي اولين بار با اين صحنه مواجه ميشوند خواه و ناخواه وسوسه مي شوند تا ببيند موضوع از چه قرار است، و اين همان هدفي است كه فروشندگان از اين تبليغ بي اساس دنبال مي كنند تا افراد را جلب نمايند ؛ زمانيكه به محل ميرسيد در ميان جمعيت مشتاق ، فروشنده چندين قلم كالا با بسته بندي شيك وليكن بسيار بي كيفيت در مقابل شما روي هم مي چيند و بسيار با آب و تاب تعريف و تبليغ مي كند بطوريكه گوشه هاي دهانش كف كرده !، و جالب است كه در ميان چند قلم كالا هديه اي هم از جانب شركت به شما پيشكش مي كند تا حالش را ببريد !

نكته اول اين كلاه+برداري در اينست كه تعداد و حجم اجناس زياد است و گول زننده و قيمت اعلام شده هم پايين ، مثلا قيمت تمامي اقلام را پانزده هزار تومان اعلام مي كند ، پس تا اين مرحله طرح رايگان منتفي است!!!

 ظاهرا مفهوم واژه رايگان در لغت نامه ها تغيير كرده و احتمالا مفهوم آن با مفهوم واژه كلاه+برداري عوض شده !!!

نكته دوم اينكه چون سرجمع قيمت پايين است ، شخصي كه ماشينش را صد متر جلوتر پارك كرده با خود فكر مي كند حالا كه تا اينجا آمده ايم اين مبلغ كه پولي نيست و دست خالي به خانه نرويم ؛ بعدا كه افراد به منزل مي رسند و با اهالي خانه كه معمولا بيشتر دستشان توي كار بازار است مشورت مي كنند متوجه مي شوند كه قيمت تمام اين كالاهاي بي كيفيت در بازار به ده هزار تومان هم نمي رسد وارزش واقعي آن تقريبا بيشتر از رايگان نيست!!!!

اما سوال اينجاست كه با وجوديكه همه ما معني واژه رايگان را مي دانيم و در كلاهبرداري و یا همان کلاه +برداری  اين كار هيچ شكي نيست ، و انجام اين قبيل فعاليتهاي شبهه +ناک ضمن صدمه رساندن به صنوف مجاز مربوطه بعضا مشكلات ديگري مانند ترافيك و خطرات و حوادث ناشي از آن و بسياري عوارض ديگر همراه مي آورد. چرا  تا قبل از اینکه الگوبرداری شده و شهروندان بیشتری متضرر نشوند  برخورد مناسب صورت نمی گیرد و جلو اينگونه فعاليتهاي مخرب اقتصادی و فرهنگی  ...... گرفته نمي شود ؟

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا